Interviews

Rozhovor se scénáristou Ronem Moorem, 3. část

IGNFF: Jak byste popsal svůj vztah s Brannonem? Já osobně nechápu, jak může být ten, co nyní píše Enterprise a ten co dělal na TNG tentýž člověk?
MR: Byla to skvělá spolupráce. Jako první jsme napsali Reunion ve čtvrté sezóně. On se chtěl předvést jako scénárista a Michael nás dal dohromady. Později jsme spolu dělali několik dalších epizod a nakonec filmy. Je to těžké definovat. Je velmi těžké najít partnera, se kterým můžete pracovat. Pracujete v neustálém kontaktu, musíte si mezi sebou hodně věřit, protože si musíte umět spolu sednout a říct: "To je blbost. To nejde." a ten druhý to nesmí brát osobně. Nesmíte spolu soupeřit o to, kdo do toho napsal více slov. Je to skoro jako manželství. A nám se s Brannonem celkem dařilo. Vždycky jeden z nás seděl u počítače a druhý kolem něj chodil. No většinou jsem chodil já a Brannon psal. Každý jsme měli něco jiného. Já měl dobrý smysl pro stavbu příběhu a Brannon měl smysl pro bizarnost, fantastičnost, nečekanost. Skutečně jsme si rozuměli.

IGNFF: Myslíte, že současný Brannon z Enterprise je jiný?
MR: A víte co? Nemyslím si, že to je férová otázka. Nevím, jestli to mohu komentovat, protože to prostě není fér. Já tam nepracuju ani se na to pravidelně nedívám. Takže těžko můžu říct, jestli je jiný nebo ne.

IGNFF: On sám to nedávno komentoval tím, že člověk, který ztratil kontakt, už věci vidí jinak...
MR: Jo. Při výrobě spoustu věcí filtrujete, protože vždy máte sklon si o tom seriálu myslet víc. Nevím, jestli ho to ještě baví. Dělá to mnohem déle než jsem to dělal já a to bylo 10 let a to je sakra dlouhá doba na to, aby člověk pracoval v jednom vesmíru a na jedné myšlence...

IGNFF: A také se musí vypořádat s "neředěným" Rickem...
MR: Ano, jeho vztah s Rickem, nevím jak jim to vůbec může klapat.

IGNFF: Když jste končili s TNG, přemýšlel jste o odchodu nebo byla DS9 jediná možná cesta?
MR: To nebyla. Po konci TNG začal Michael dělat na Voyageru. Mohl jsem se rozhodnout. Nejprve jsem chtěl jít spíš k Voyageru, protože mě lákalo pracovat na úplně první sezóně seriálu, kterou jsem u TNG neprožil. Ale pak jsem o tom mluvil s Michaelem a ten mi řekl, že bych si měl promluvit s Irou a podívat se na nějaké epizody DS9. V té době jsem žádný Trek v televizi nesledoval. Takže mě překvapilo, jak je to odlišné. S Irou jsme byli přátelé a tak jsme si spolu promluvili a já začal mít pocit, že tam patřím a tak jsem zůstal.

IGNFF: Co přesně vás přitahovalo více na DS9 než na Voyageru?
MR: Byl to temnější nejistý vesmír. Postavy byly komplikovanější. Vyprávění uvolněnější. Nebyl to dokonalý seriál, ale měl směr. Každý od začátku věděl, že se příběh bude prolínat celým seriálem. Vesmírná stanice nikam neletí, takže události z předchozích dílů musely ovlivňovat díly následující. Nakonec se musíte smířit s tím, že Bajorané jsou tam pořád. Co se u nich děje? Takže to byl kontinuální příběh a to měl přitáhlo. Už jsem nechtěl dělat jednotlivé epizody.

IGNFF: A ve třetí sezóně Rick DS9 opustil, aby se soustředil na Voyager, je to tak?
MR: Snažím si vzpomenout. Stále byl u DS9, stejně jako Michael, ale jak Voyager pokračoval, spíš se soustředili na něj. V té době prakticky DS9 velel Ira.

IGNFF: Vypadalo to, že se s ním jednou musí střetnout a místo aby s ním bojovali mu seriál nechají.
MR: Ano, Ira postupoval velmi opatrně a většinu sporů vyhrával. Výsledkem je kvalitnější a dospělejší seriál než byl před tím. A všichni autoři chtěli tak trochu vyzvat vše, co bylo ve vesmíru Star Treku, jeho smysl, jeho samotné základy. A tímto směrem jsme se prodírali dál a dál.

IGNFF: Je také zajímavé, že DS9 nepohlížela na Původné sérii tak jako TNG, VOY a ENT. DS9 ji v podstatě obsáhla...
MR: Většina co dělala na DS9 měla ráda Původní sérii. Vyrostli jsme na ní, obdivovali ji, takže jsme se na ní, kdykoliv to bylo možné, snažili vzpomenout.

IGNFF: Jaký byl rozdíl psát pro TNG a psát pro DS9?
MR: Je to jako když v počítačové hře přejdete do další úrovně. Vyprávění bylo dospělejší. Testovali jsme možnosti postav a snažili se je zlepšit. Nehledali jsme snadná řešení a snažili se ukazovat nečekané. Já osobně bych ty dva seriály přirovnal k bakalářskému a magisterskému studiu.

IGNFF: Jak těžké bylo psát pro DS9? Povídalo se o velkém napětí, když se dělala šestá a sedmá sezóna...
MR: Bylo to obtížné, protože jsme to ještě nedělali. Nikdo z nás nepracoval na skutečně seriálovém seriálu, takže jsme se to museli naučit. Nebyli jsme zvyklí na to, že když pracuji na páté epizodě a udělám nějakou změnu, musí se změnit třeba epizoda 3,4,6 a 7. Spoustu se toho neustále přepisovalo, protože někdo někde něco změnil. Musí se hodně plánovat, protože změna za pochodu už je dost obtížná.

IGNFF: A do toho všeho předčasné narození vašeho dítěte...
MR: Přesně tak.

IGNFF: Bavilo Vás psát víc pro postavy a situace z DS9 než z TNG?
MR: Asi ano. TNG byla moje první zkušenost, bylo to pro mě nové, ale myslím, že jsem se zlepšil. Líbilo se mi pracovat na obojím, ale práce na DS9 mě více naplňovala.

IGNFF: Jaký byl mezi seriály rozdíl z hlediska scénáristy?
MR: Myslím, že jsem se zlepšil. Nesoustředil jsem se tolik na příběh, ale na postavy. Moje dialogy se zlepšily. Lépe jsem chápal, jak to dát všechno dohromady. Naučil jsem se rozebírat příběhy a přistupovat k nim odlišně než jak jsem to dělal u TNG. A naučil jsem se i mnoho nového. U TNG jsem byl nováček, který přišel a zvítězil. Pan "Znám toho hodně a znám původní seriál." a myslím, že jsem projevoval jistou aroganci. Ale když jsem přišel k DS9, zjistil jsem, že toho zas tolik nevím. Více jsem rozmýšlel o tom, co jsem udělal a díval jsem se na to z kritického hlediska.

IGNFF: TNG měla své hranice. Jak se může příběh vyvinout, co se smí a co ne. Byli takové hranice i u DS9?
MR: V podstatě žádné. Skutečně jsme měli pocit, že nás nic neomezuje. Ira by nám při prvním konceptu dovolil cokoliv. Pak to chce zvážit, co fungovalo a co ne a pak se vydat do boje s Rickem, pokud je to nutné. Ale nepamatuji si na žádná pravidla, co se smí a co ne.

IGNFF: Vzpomenete si na nějaký větší spor s Rickem?
MR: Vzpomínám na záčátek války s Dominionem. Rick trval na tom, aby to celé byly 3 až 4 epizody. A my řekli: "Jasně!" Lhali jsme. "Jasně, žádný problém." Věděli jsme, že jakmile se do toho dáme, nikdy to nedostaneme do čtyř epizod. A jak válka pokračovala, Rick kolem nás pravidelně chodil a říkal nám: "Proč to musí být tak depresivní?" "V tomhle je moc násilí."A my na to: "Vždy» je to sakra válka, co chceš říct tím, že je tam moc násilí." Vzpomínám si na jeden spor mezi Irou a Rickem. Nog byl zraněn a nakonec přišel o nohu. V původním scénáři ale přišel o obě nohy a to se Rickovi nelíbilo: "Přece nepřipravíte jednu z postav o nohy." A my na to: "Musí to být, musíme ukázat někoho, kdo byl v té válce zraněn a nesmí to být jen nějaká postava na jednu epizodu." Nakonec se hádka dostala do bodu: "Musí ztratit obě nohy? A je to nad kolenem nebo pod kolenem?" Takže takhle se nakonec dohodli, kolik z Nogovi nohy zbyde. Bylo to prostě absurdní.

IGNFF: Ale a» už by ztratil obě nebo jednu, v každém případě měl dostat umělé, ne?
MR: Já vím. Právě proto to nebylo tak reálné. Bylo to jen o tom, že přece nebude jezdit na kolečkovém křesle. V příští epizodě už by měl zase nohy zpátky. Ale Rick tím byl skoro posedlý.

IGNFF: Vzpomenete si na něco, co jste se snažil prosadit vy?
MR: Hodně jsem se snažil, aby Dax nezemřela tak, jak zemřela. Původně ji měl Dukat prostě odpravit. Mělo to být brutální a šokující, mělo vás to skutečně zasáhnout. Ale Rick to tvrdošíjně odmítal. "Ona musí vystřelit, musí zemřít při výstřelu po něm, musí zemřít hrdinsky bla bla bla. Nemyslím, že to tak jak to skončilo působí dobře. Je to velmi ploché.

IGNFF: Takto to vypadá, že příkazy ze shora vždy scénář změkčovaly.
MR: Do jisté míry. Spíš to dělaly konzervativnější. "Neriskuj tolik." "Tu postavu musí mít lidé rádi." "A» ta postava neudělá příliš mnoho chyb." "Moc si s tou myšlenkou nepohrávej." Byly vždy konzervativní. Nikdy vám neřekli: "Můžeš přidat." "Rozviň to dál. Musí to víc šokovat." Podobně to bylo dokonce i v humoru. "Raději méně. Neriskovat."

IGNFF: Myslíte si, že Voyageru uškodilo, že neměl takovou osobnost, jakým byl Ira.
MR: Asi ano. Je potřeba, aby někdo vystoupil a řekl: "Takhle budoucnost seriálu vidím já a tak to také bude. Porušíme všechna pravidla a bude nám to jedno, protože tohle je Star Trek." Dostáváte totiž darem několik let natáčení, velký počet diváků, velký podíl na trhu. Takže se toho člověk musí chopit. Udělat něco fantastického. U Voyageru se neriskovalo. "Jsme na druhé straně galaxie, máme loď plnou Makistů, ale budou nosit uniformy Flotily. Loď se nikdy neušpiní a všichni budou hodní." Právě to podlě mě pokazilo celkovy dojem. ®ádné riziko. U DS9 není třeba tolik epizod, které by se daly natočit i pro jiný seriál. Ale spousta epizod z Voyageru mohla být v TNG.

IGNFF: Já osobně mám pocit, že už od začátku se s DS9 zachází jako s nevlastním dítětem.
MR: Jo, jo. Paramount ten seriál nikdy neměl rád. Rick se tím ani moc netajil. Ten seriál byl to prostě takovej parchant:)

IGNFF: Dostal jste kopii DVD verze seriálu, když jste na něj poskytl interview?
MR: Člověk by si to myslel. Zeptal jsem se: "Dostanu kopii?" a oni na to: "Ne." Já na to: "To mě tady hodiny zpovídáte úplně zadarmo a já nedostanu ani jednu sadu DVD?" Paramount je svou lakotou znám.

IGNFF: Když jste končili s DS9, bylo vám líto, že netočíte další sezónu?
MR: To rozhodně. Klidně jsme to mohli prodloužit ještě o další dva roky.

IGNFF: Diskutovalo se o tom někdy?
MR: Všichni jsme o tom mluvili a doufali v další rok, ale oni chtěli předat vládu Voyageru. Když Voyager začínal, říkali nám, že diváci uživí dva seriály současně. DS9 tak nikdy nešla osamotě. První dva roky šla spolu s TNG a zbytek spolu s Voyagerem. Říkali: "TNG a DS9 přežili, máme spoustu diváků, stejně tak přežije DS9 a Voyager." A když jsme to použili jako argument k prodloužení DS9, řekli jen, že diváci jsou rozděleni a musíme udělat místo Voyageru, že musí jít samostatně bla bla bla. No dobrá.

IGNFF: A to i když se ke konci chýlil i VOY?
MR: Jo.

IGNFF: Odešel by někdo ze seriálu v další možné sezóně? Mluvilo se o tom, že Avery Brooks (Sisko) už nechtěl.
MR: Nemohu mluvit za herce, ale myslím, že většina scénáristů by se vrátila.

IGNFF: Po konci DS9 jste měl další možnost opustit Trek. Proč jste šel k Voyageru? Musel jste vědět, jaká je tam atmosféra.
MR: Brannon a já jsme pracovali ve stejné budově, vídávali jsme se pořád a pracovali jsme i na filmech. A Brannon se mě snažil dostat k VOY, jakmile začala sedmá sezóna DS9. Mluvil o tom, že by mě tam rád měl. Jak moc mu mohu pomoct, a že to bude zcela jiné. A pro mě bylo velmi těžké odejít. Dělal jsem to už 10 let a stále mě to bavilo. Bavilo mě chodit každý den do práce a psát pro ty postavy. Bylo v tom i hodně peněz a do jisté míry to bylo pro mě snadné, protože jsem v tom byl profesionál. Prostě jsem se rozhodl zůstat. Ostatní ze štábu DS9 mě od toho neodrazovali, jen to vzali na vědomí. A nefungovalo to.

IGNFF: Byl jste jediným, který k Voyageru přešel, že?
MR: Ano, byl jsem jediný.

IGNFF: Divím se, že vás nepřesvědčovali, nebo nepřaštili klackem a neodtáhli pryč.
MR: Nezkusili to a ani bych je neposlouchal. Řekl bych jen: "To bude fajn."

IGNFF: Musel jste znát jaké to tam je, během práce na filmech...
MR: Věděl jsem, že mají problémy, ale spoléhal jsem na to, že je Brannon můj přítel a že to nakonec vše urovná.

IGNFF: Vra»me se ještě kousek zpět k filmu Generations, který nebyl ani ryba ani rak.
MR: Bylo to těžké. Velmi těžké. Byli jsme s Brannonem nadšeni, když nám to Rick svěřil. Byl to náš první film. Dostal jsem šanci psát pro původní posádku, protože jsme mysleli, že tam budou všichni. Nakonec bylo nutné, aby původní posádka byla jen v prvních 15 minutách filmu. Kirk se mohl ke konci vrátit. Ale film musel být o Nové generaci. Musel tam být hodně Dat a hodně humoru. A tak to šlo dál. Musí tam být silný protivník. Musí tam být Klingoni. Musí to mít filozofickou úrověň. Musí tam být Picard..." To vše jsme chtěli do filmu dát a pak kolem toho vytvořit příběh. Museli jsme udělat něco velkého a důležitého. Picard musel čelit smrtelnosti, stejně jako Kirk, který měl zemřít. Zničení Enterprise. Sáhli jsme po velkém tématu, ale upřímně si myslím, že jsme nebyli připraveni na to, abychom psali pro film. Byli jsme příliš mladí a nezkušení. Nezvládli jsme tak velké sousto.

IGNFF: Věděli jste, o čem bude základní příběh filmu už od začátku?
MR: Ne. Diskutovali jsme v Rickově kanceláři o různých možnostech. Ale každý nápad byl omezen tím seznamem věcí, které tam měly být. "Tohle je dobrý příběh, ale jak do toho začleníme původní posádku." "Tohle je dobré, ale bez Klingonů."

IGNFF: Co bylo nejtěžší při vymýšlení příběhu?
MR: Asi příběh Guinan. Musela v tom mít větší roli. Bylo skutečně těžké určit, co by měla dělat. A vůbec celý koncept Nexu byl velmi problematický, protože jsme byli zoufalí. Prechytračili jsme sami sebe. "Chceme udělat film, kde se setkávají Generace. Ale nesmí to být cesta časem. To už tady bylo. Třeba v ST IV. ®ádné cesty časem. Leží mezi nimi 70 let, co s tím uděláme? Můžeme začít v jednom období a pak se přesunout o 70 let dál." Bylo to jako dělat dva filmy zároveň. "Ale Kirk se musí setkat s Picardem a promluvit si. Nesmí to být cesta časem. Co kdyby tam byl ten Nexus, kde neplatí čas." A pak se v tom ztratíte.

IGNFF: Největší problém s Nexem vidím v tom, že když tam neplatí čas, proč Picard s Kirkem nevylezl v čase, kdy mohli Sorana snadno dostat. Proč vůbec Kirka potřeboval?
MR: Přesně tak a na to neexistuje žádná dobrá odpověď.

IGNFF: A do toho všeho odmítnutí několika herců z původní série se na natáčení filmu podílet.
MR: V té době to bylo dost napjaté. Současně jsme dělali film a poslední epizodu TNG All Good Things... Jednou se nám stalo, že jsme psali scénu pro film, kde Geordi mluví o nějaké technické věci a najednou jsme si uvědomili, že to je scéna z All Good Things.

IGNFF: Jak jste se vůbec dostal k psaní poslední epizody TNG?
MR: Všichni předpokládali, že poslední epizodu napíše Michael. Ale někdy v polovině sezóny řekl, že to nestihne, protože se soustředí na DS9 a požádal o to Brannona a mě. Byli jsme tím dost překvapeni.

IGNFF: Takže vás nikdy nenapadlo, že si toho nakládáte příliš?
MR: Ne. Byli jsme jako děti, říkali jsme si, že není nic, co bychom nezvládli. Psaní All Good Things šlo mnohem lépe než psaní filmu.

IGNFF: Když porovnáte poslední epizodu DS9 a TNG, která byla spíš jejím opakem, zcela neakční...
MR: To není a s Brannonem jsme se snažili odstranit všechny ty technické záhady. Nechtěli jsme to tam. Ale Michael naléhal. "Stále je to Star Trek, musíme jim dát záhadu a nějakou akci a tak podobně..." Takže druhá půlka All Good Things má v sobě spoustu věcí, kterým jsme se s Brannonem vždy vyhýbali, ale i tak to bylo stále méně o postavách než poslední díl DS9. Sice tam byl konec války, ale zakončovali jsme mnoho a mnoho podpříběhů.

IGNFF: A DS9 přesto vypadala mnohem akčněji...
MR: Jo to je pravda.

IGNFF: Což jen ukazuje, jak rozmanité věci se mohou dít na DS9, které by v TNG být nemohly.
MR: Ano, je to úplně něco jiného.

Thanks to Redakce
Zdroj IGN.com