Interviews

Rozhovor se scénáristou Ronem Moorem, 4. část

IGNFF: Kdy přesně vás napadlo, že s Novou generací musíte skončit?
MR: Bylo to v sedmé sezóně. Asi v té době, kdy jsme seděli spolu a přemýšleli nad epizodou s Geordiho matkou. Dívali jsme se na sebe jako: "To je smutné. To je maximum, co vyplodíme? To nejlepší co vyplodíme je Geordiho matka?" Tenhle seriál už musí skončit.

IGNFF: Ale pokračovali jste.
MR: Museli jsme. Je to televize. Museli jsme pokračovat v natáčení epizod. Muselo to být. Nepočká to na vás, až dobijete baterie.

IGNFF: Vra»me se k filmu Generations. Dokonce i původní konec filmu, který prosákl na veřejnost, má silnější konec, než ten co je nakonec ve filmu. Myslím tím hlavně Kirkovu smrt.
MR: Já tomu věřím, ale testovací publikum nesouhlasilo. "Máte skvělý film až na ten konec, takže tady máte peníze a udělejte nový." Kirkova smrt v původní konci nebyla moc dobrá. Nevyzněla tak, jak jsme doufali, ale bylo v ní něco tragického, byla ironičtější. Celý film směřoval k tomu závěru a najednou jsme ho měli předělat. Udělat konec, ke kterému film nesměřoval.

IGNFF: Musím se přiznat, že jsem nikdy nepovažoval Picarda za akčního hrdinu, ale First Contact ho právě takového ukázal...
MR: Když jsme přemýšleli o novém filmu, neměli jsme žádný seznam věcí, které tam chceme jako při Generations. Rick rozhodně chtěl něco s Borgy. A někdo, nevím teď kdo, asi my oba, tam chtěli mít cestu časem. Takže otázka zněla, jak tyto dvě věci spojit. V prvním konceptu Prvního kontaktu ještě Picard nebyl akční hrdina. Picard měl být dole na planetě místo Rikera a Riker měl bojovat s Borgy na Enterprise. Původně měla být hlavní linie ta na Zemi, tedy tam, kde byl Picard. A události na Enterprise měly být pouze vedlejším příběhem. Patricku Stewartovi se to ale nelíbilo. Navrhl, aby se role Rikera a Picarda prohodily. Udělejme startrekovou Smrtonosnou past. Předložili jsme návrh Rickovi a tomu se to líbilo. Takže jsme to nakonec natočili.

IGNFF: Překvapilo vás, že byl tento film tak dobře prijat?
MR: Ne. Jakmile jsem to začal psát s tím, že je Picard na lodi, šlo to samo od sebe. První verze byla problematická, bylo to pro nás dost frustrující a Patrickův návrh to celé změnil. Měli jsme z toho lepší pocit a psaní šlo snadněji. Byla to větší zábava a napsali jsme věci, o kterých jsme nikdy na Enterprise neuvažovali.

IGNFF: Zní to, jakobyste si dobře rozuměl s Jonathanem Frakesem...
MR: To ano, mám s ním velmi dobré vztahy.

IGNFF: Ačkoliv jsem slyšel, že při natáčení Insurrection s ním byly problémy. Ale to už jste u toho nebyl...
MR: A jsem tomu rád.

IGNFF: Přejděme k vašemu konci práce na Star Treku. Co se přesně stalo s vaší přítomností u Voyageru?
MR: Špatně jsem to odhadl, mezi mnou a Brannonem byla propast a já si to tehdy ještě neuvědomil. My dva jsme byli jako rodiče, spoluautoři, ale já byl spíš takovým starším partnerem, protože jsem byl u Treku o rok déle než on. Vůbec to neznamená, že bych byl jeho nadřízeným nebo on pro mě pracoval, to vůbec ne. Byli jsme partneři, jen já byl ten, dalo by se říci, zkušenější. Když jsem přešel k Voyageru, měl ho na povel on. Já byl až jako druhý a to nebylo dobré ani pro jednoho z nás. Brannon na situaci nereagoval příliš dobře, došlo i k nedorozumění až jsem nakonec řekl, že takhle nemohu pracovat a chci odejít. Bylo to velmi bolestné a obtížné. Nechtěl jsem být naštvaný a nepříjemný, ale asi jsem byl. Nebyl jsem š»astný z toho, co se stalo a chvíli trvalo, než jsme s Brannonem obnovili své přátelství, ale nakonec to šlo. Takové věci se stávají, asi před měsícem jsme spolu večeřeli, jsme stále přátelé, ale už nejsme spoluautoři.

IGNFF: Pro Voyager jste napsal vlastně jen dvě epizody, ne?
MR: Napsal jsem jednu "Survival Instinct" a byl jsem při výrobě prvních čtyř nebo pěti z šesté sezóny.

IGNFF: Řekl jste, že problém Voyageru nevidíte v konceptu, ale v uskutečnění toho konceptu.
MR: Přesně.

IGNFF: Doufal jste, že se to vaším příchodem změní?
MR: Jo! A myslel jsem, že Brannon se mnou souhlasí, protože jsme o seriálu hodně mluvili. Mluvili jsme o jeho problémech a myslel jsem, že myslíme na to stejné, protože jsme se velmi detailně shodli na tom, co je špatně. "Nebylo by skvělé udělat tohle?" Ale když jsem tam skutečně přišel, Brannon to už nechtěl uskutečnit a cítil se ohrožen mou snahou to změnit.

IGNFF: Myslíte, že se musel řídit příkazy z vyšších míst?
MR: Myslím že nejen to. Myslím, že se stal konservativním. Byl to výsledek toho, co do něj hustil Rick. Michael byl konsultant, ale také z toho neměl radost. Myslím, že Brannon dostával ze všech stran. Pak jsem přišel já a říkal, abychom tohle a tohle změnili. Udělat tohle a tamto. Rick do toho, že se nesmí riskovat, že je to Star Trek a musíme být opatrní. Michael z venku říkal, že to zkazíme. Takže Brannon nebyl v záviděníhodné pozici.

IGNFF: Myslíte, že v tom byla i trocha závisti ohledně toho, co se vám povedlo u DS9?
MR: Možná ano. Často jsme o DS9 prohlašovali, že je to nejlepší seriál.

IGNFF: Protože Ira držel Ricka dál od vás a on se plně soustředil na Voyager...
MR: Ano, oni neměli člověka, který by s Rickem bojoval o to, jak by měl seriál vypadat.

IGNFF: Pracoval jste na Star Treku 10 let, dává vám to ve filmovém průmyslu nějakou výhodu?
MR: Problém, na který narazíte je, že jste nevygenerovali dostatek materiálu. Nemáte nic, čím se můžete chlubit. Nikdo vám nebude číst scénáře ke Star Treku. Když žádáte o práci nebo nabízíte někomu své náměty, lidé si většinou chtějí přečíst nějakou vaši práci, ale nikdo z nich nechce nic ze Star Treku. "Já Star Treku nerozumím, to je svět sám pro sebe." Kdybych třeba udělal deset epizod "Pohotovosti", tak na tohle nenarazím, ale Star Trek je něco úplně jiného. "Nerozumím vědeckých věcem, takže to nebudu číst." Ale má to i svou kladnou stránku. Na některé lidi stačí zapůsobit. Když řeknu, že jsem dělal 10 let na Star Treku, ohromí je to a myslím, že mi to hodně pomáhá.

IGNFF: Vím, že Rick přizval Iru, aby se pokusili opravit Enterprise, byl jste také přizván?
MR: Ne, nebyl.

IGNFF: Existuje petice s ticíci podpisy, že Rick a Brannon jsou Ďáblové...
MR: Příliš situaci kolem nesleduji, ale kdykoliv se podívám například na TrekWeb, tak vidím, co se děje. Vím, že toho na jejich hlavu padá hodně.

IGNFF: Je pro vás Star Trek uzavřenou kapitolou a nebo je tu možnost, že se někdy vrátíte?
MR: To není jisté. Stále zastávám názor, že by se Star Treku mělo dát pár let klid. Lidé ho musejí chtít vidět. Aby lidé říkali: "Kdyby tak vysílali Star Trek." Místo aby lidé říkali: "Další Star Trek?"

IGNFF: Přece ale nejde o samotný fenomén, jde o směr, kterým se Star Trek ubírá díky Enterprise a Nemesis. Když vyprávíte dobré příběhy, diváci vás budou podporovat.
MR: S tím musím souhlasit, ale myslím, že je potřeba trochu času, aby Star Trek opět získal svou hodnotu. Jak to udělat? Musíte začít s novým týmem. Nesmí vás nic omezovat. Ale když se podíváte na Enterprise, nemyslím na příběh, ale prostě jen vizuálně. Podle mě se to příliš se neliší od Nové generace. Tak jak je to točeno, jaké to má omezení, jak je vyprávěn příběh, jak je vše osvětleno, to všechno připomíná Novou generaci. Myslím, že by to všechno měli zahodit a začít znovu. Nenechat se omezovat podmínkou "Můstek je můstek je můstek a takhle se to musí dělat a musí mít obrazovku."

IGNFF: Myslím, že tím právě DS9 vystupuje z řady a ukazuje, že lze vytvořit něco jedinečného a zajímavého ve stejném vesmíru.
MR: No, ne. Já jen říkám, že když přistupujeme k nějaké látce, hodnotil bych ji z nadhledu. Podívat se na celek a rozhodnout se, co s ní udělat. Necítit se vázán nějakými konkrétními prvky.

Zbytek rozhovoru, kde mluví například o práci na seriálu Roswell, filmu Mission: Impossible II nebo jeho nové verzi seriálu Battlestar Galactica se můžete dočit zde.

Thanks to Redakce
Zdroj IGN.com